یکی از موضوعاتی که امروزه به بحث مهمی در بهینه سازی موتورهای جستجو تبدیل شده است، افزایش نرخ کلیک سایت است. اما نرخ کلیک چیست ؟ CTR یا Click-through rate مخفف چیست؟ نقش ctr در سئو
زمانیکه یک کاربر در موتور جستجوی گوگل جستجو میکند نتایج مختلفی را مشاهده میکند. با مشاهده لیست نتایج تصمیم میگیرد که بر روی کدام یک از آنها کلیک کند. نرخ کلیک در واقع درصدی از کاربران است که در نتایج جستجو بر روی لینک سایت شما کلیک میکنند.
تعداد کلیک کاربران بر روی سایت شما تقسیم بر تعداد نمایش صفحه شما به کاربران (impression) را CTR می نامیم.
مقدار CTR برای هر کلمه کلید و هر صفحه متفاوت است. بعنوان مثال ممکن است CTR شما برای عبارت آموزش سئو 10 درصد باشد ولی برای عبارت آموزش سئو حرفه ای 18 درصد باشد و هر دو عبارت به یک صفحه از سایت منتهی شوند.
اطلاعات مربوط به نرخ کلیک را میتوان در ابزار گوگل سرچ کنسول
همچنین یک عدد CTR متوسط برای هر صفحه از سایت شما محاسبه میشود که میانگین CTR تمام کلماتی است که با جستجوی آنها صفحه شما در نتایج جستجو نمایش داده میشود.
زمانیکه یک کاربر در موتور جستجوی گوگل جستجو میکند نتایج مختلفی را مشاهده میکند. با مشاهده لیست نتایج تصمیم میگیرد که بر روی کدام یک از آنها کلیک کند. نرخ کلیک در واقع درصدی از کاربران است که در نتایج جستجو بر روی لینک سایت شما کلیک میکنند.
Impression به معنی حضور شما در نتایج جستجو است. هر زمان که یک کاربر عبارتی را در گوگل جستجو میکند برای تمام نتایج موجود در صفحه یک Impression ثبت میشود. حتی اگر شما در باکس های ویژه مانند نمایش نقشه یا نمایش تصاویر حضور داشته باشید یک impression برای شما لحاظ میشود.
اگر شما در انتهای صفحه دوم نتایج گوگل باشید ولی کاربر به این صفحه مراجعه نکند برای شما Impression ثبت نمیشود ولی اگر کاربر وارد صفحه دوم شود حتی اگر تا پایین صفحه اسکرول نکند که نتیجه شما را مشاهده کند برای شما impression لحاظ میگردد.
گاهی اوقات کاربران اینترنت محتوای وب سایت شما در نتایج جستجو مشاهده می کنند، اما روی آن کلیک نمی کنند. به همین دلیل است که اگر تعداد کل کلیک ها را در نسبت تعداد کل نمایش محاسبه نمایید می توانید ctr وب سایت خود را به دست آورید.
البته در نظر داشته باشید که شما نیازی به محاسبه نرخ کلیک به صورت دستی ندارید. در حالت حاضر ابزارهای بسیاری وجود دارند که می توانید با استفاده از آنها تمامی اطلاعات لازم برای بهینه سازی وب سایت خود به دست آورید که یکی از آنها اطلاعات مربوط به ctr است. گوگل آنالیتیکس یا گوگل سرچ کنسول جزء شناخته شده ترین این ابزارهاست. شما با ثبت سایت در کنسول گوگل می توانید به راحتی آمار مربوط به تعداد کل کلیک ها، تعداد کل نمایش ها و نرخ کلیک خود را بررسی نمایید.
ترافیک طبیعی یکی از مهم ترین انواع ترافیکی است که می تواند به سمت وب سایت شما بیاید، چرا که:
در نقطه مقابل این امکان را خواهید داشت که با پرداخت هزینه ای مشخص ترافیک را به سمت وب سایت خود بیاورید. در این حالت باید از تبلیغات کلیکی استفاده کنید که معروف ترین آنها تبلیغات کلیکی (PPC) گوگل است. در این حالت محتوای وب سایت شما به شکل تبلیغات در معرض دید مخاطبینتان قرار می گیرد و با هر کلیکی که روی آنها صورت می گیرد، هزینه مشخصی را به پلتفرمی که تبلیغات در آن نشان داده شده است پرداخت می کنید.
تصور کنید که شما محتوایی را ایجاد نمایید و آن محتوا در نتایج موتورهای جستجو به نمایش گذاشته شود. اگر هزاران نفر محتوای شما را در نتایج جستجوی گوگل مشاهده نمایند اما روی آن کلیک نکنند، دقیقا چه اتفاقی می افتد؟ مشخصا هیچ کسی نمی تواند با خدمات یا محصولاتی که وب سایت شما ارائه می دهد از طریق جستجو در گوگل یا دیگر موتورهای جستجو آشنا شود. پس تمام تلاش های شما برای سئو سایت بی نتیجه خواهد بود. در واقع این نرخ کلیک است که نتیجه نهایی عملکرد سئو شما و بازگشت سرمایه (ROI) را برای شما به همراه دارد.
به همین دلیل است که CTR یکی از اصلی ترین معیارهایی می باشد که شما باید در هنگام بهینه سازی وب سایت خود به آن توجه ویژه داشته باشید. اگر بتوانید محتوایی را تولید کنید که از دید مخاطبین اینترنتی جذاب باشد، می توانید آنها را متقاعد نمایید که روی آن کلیک کنند. گوگل نیز به دنبال وب سایت هایی است که برای کاربران جذاب بوده و از دید آنها دارای محتوای مناسبی است. در نتیجه مطمئنا هر چقدر که تعداد کلیک هایی که روی محتواهای وب سایت شما صورت می گیرد، بیشتر باشد، رتبه بهتری را در نتایج جستجو گوگل به دست خواهید آورد. البته فراموش نکنید که نرخ کلیک تنها معیار مورد نظر گوگل نیست. شما در ابتدا باید محتوایی کاملا بهینه و سئو شده تولید نمایید. در ادامه مسیر نرخ کلیک نیز در نتیجه مناسب بودن محتواهای شما افزایش پیدا می کند.
بهینه سازی CTR رابطه مستقیمی با بهینه سازی محتوا دارد. اگر قصد دارید تعداد کلیک های خود را افزایش دهید، باید روی سئو محتوای خود تمرکز کنید. محتوای وب سایت شما باید به قدر کافی بهینه شده باشد و در کنار آن جذابیت کافی را نیز داشه باشد. بهتر است به منظور بهینه سازی نرخ کلیک خود گام های زیر را بردارید:
یکی از روش های بازاریابی دیجیتال که توسط شرکت گوگل معرفی شده است، تبلیغات کلیکی می باشد. PPC مخفف عبارت Pay-Per-Click به معنای پرداخت در ازای هر کلیک است. در این نوع از تبلیغات نرخ کلیک نقش بسیار مهمی در هزینه پرداختی ایفا می کند. گوگل در ازای دریافت هزینه ای مشخص لینک مورد نظر شما را در نتایج ابتدایی خود به نمایش می گذارد. در این نوع از تبلیغات کنار آدرس وب سایت شما کلمه Ad قرار می گیرد که مخفف Advertisment بوده و نشان دهنده تبلیغاتی بودن لینک است.
در تبلیغات کلیکی گوگل در ازای هر کلیکی که روی محتوا شما صورت می گیرد، باید هزینه ای را پرداخت نمایید. ترافیکی که از این طریق وارد وب سایت شما می شود پولی است و با ترافیک طبیعی که با جستجو وب سایت شما را پیدا می کنند، تفاوت دارد. اما از آن می توان برای معرفی وب سایت خود و افزایش فروش استفاده نمود.
نرخ کلیک نقش بسیار مهمی در موفقیت یک وب سایت ایفا می کند. هر چقدر که کلیک های بیشتری روی یک وب سایت صورت بگیرد و ترافیک بیشتری وارد آن شود، سایت نتیجه بهتری را دریافت می کند. در این مقاله از پایگاه دانش میزبان فا تلاش بر این بوده است تا شما را با مفهوم نرخ کلیک چیست آشنا کرده و به سوالاتی که ممکن است در این باره در ذهنتان ایجاد شده باشد پاسخ دهیم.
منبع :
سایت
درباره این سایت